2012. október 17.

Almáspiskóta

Közkívánatra, akkor álljon itt a recept. Na jó, ezzel sütő-tudományom nagy részét ki is adom...


Ez amúgy a világ legegyszerűbb sütije. Nem kell hozzá túl sok minden, és csak olyasmi ami egy szűkített háztartásban is többnyire megtalálható. Plussz fel is lehet használni mindenféle titkos maradékot, diót, mogyorót, csokimikukat/nyulakat, kicsit beszáradt aszalmányokat, gyümölcs darabokat.
Dobozban, vagy zacsiban remekül eláll, bírja a hideget/meleget, úgyhogy mi sosem indulunk hosszabb/közepesen hosszú útra anélkül, hogy ne pakolnánk a pakkba almáspiskótát is. Amikor pedig Rékánál laktózérzékenység lépett föl, gyakorlatilag ezen élt. És ami még fontos: Anyu receptje!

Ami kell hozzá:
Két őzgerinc, vagy egy kistepsi jön ki ebből a mennyiségből, de muffinnak is csináltam már, gyerekzsúrra. És persze felezhető is minden, de ha már süt az ember ...
  • 40 dkg hámozott alma
  • 40 dkg kristálycukor
  • 40 dkg finomliszt
  • 2 egész tojás
  • 1 zacsi sütőpor
  • 1 kupica étolaj
Mindentbele alapon: vaniliáscukor, citrom reszelt héja, vanília, mazsola (pl. rumban felfőzve), pár marék dióbél, mogyoró, mandula, de raktam már bele ránk maradt diákcsemegét is, idény szerint csokimiku/nyuszi, vagy egyéb maradék csoki, aszaltgyümölcsök, narancsdarabkák stb. stb. ...

Ahogy készítem:
  • Nagylyukon lereszelem az almát, ha van csavarok rá egy kis citromot. Hozzáöntöm a cukrot, belerakom a két egész tojást és jól összekeverem. Levet ereszt a cucc, de azt nem szedem le róla, marad a tálban.
  • Kimérem a lisztet és hozzákeverem a sütőport.
  • A lisztet több adagban, óvatosan hozzákeverem az almás maszathoz.
  • Hozzáteszem az olajat, és minden egyéb földi jót, amit bele szánok, olyan mazsola-méretűre vágva. Aztán óvatosan összeforgatom. Lehet benne jó sok adomány, mert a piskóta úgyis jól felemelkedik majd a sütésnél.
  • Én ekkor szoktam begyújtani a sütőt, hogy jól előmelegedjen.
  • Kivajazom-kilisztezem a sütőformákat, és beleöntöm a masszát. Óvatosan elegyengetem, és egy kicsit odacsapkodom a formát a pulthoz, hogy ne maradjanak légbubik.
  • A sütés 5-6 fokozat között vált be (ez talán 170 fok). Így kb. 50 perc alatt sül meg. Az fontos, hogy az első fél órában ne nyissuk ki a sütőt, mert akkor összeeshet a piskóta. Fél óránál én meg szoktam forgatni a formákat, de csak azért mert nekem egy őskövület sütőm van. Ugyanekkor meg is szoktam kicsit szurkálni, hogy ne repedjen szanaszét (de azért kicsit szokott).
  • Akkor van kész, ha a hústűn már nem marad anyag. Kicsit hűtöm, aztán kiborítom egy deszkára. Nem kell megijedni ha picit cigány az alja, az teljesen jó úgy, nem lesz kemény. Ha kihűlt, akkor vágható szépen. Én spec szeletelni szoktam.
Kész is! Jó így simán, de valami jó kis lekvárral nagyon ott van.

Jó étvágyat, jó nasizást!

2 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...